خب با باز کردن ترمینال میبینید که یه صفحه قابل تایپ براتون نمایش داده میشه که با نوشتن فرامین مختلف میشه کارهای مختلفی رو انجام داد،توجه داشته باشید لینوکس زمان ورود به سیستم،مدت حضور،مدت بیکاری ،محل ورود،کاربر وارد شده،نام گروه،شماره کاربری و شماره گروه رو ذخیره میکنه پس اگه جایی کار میکنین که سیستم هاش لینوکسیه مواظب خوتون باشید!

برای شروع با ۱۱ دستور کاربردی با ما همراه باشید.

۱-آپدیت سیستم

sudo apt-get update

۲-آپگرید سیستم

sudo apt-get dist-upgrade

با دستور اول میتوانید مخازن رو به روز رسانی و با دستور دوم بروز رسانی های جدید رو نصب کنید.

۳-نصب برنامه

sudo apt-get install package-name

با دستور فوق میتوانید برنامه های دلخواه خود را نصب کنید.البته باید توجه داشته باشید که برنامه های موجود در مخازن نصب میشه.برای برنامه هایی که توی مخازن موجود نیستند باید از طریق مخازن غیر رسمی اقدام کرد که به اصطلاح ppa نامیده میشن.کافیه به جای package-name اسم بسته مورد نظر رو وارد کنید.

۴-رفع مشکل شکسته شدن بسته ها به هنگام نصب

sudo apt-get install -f

ممکنه در حین نصب خطاهایی رخ بده که اجازه نصب برنامه یا آپدیت رو نده و قبلش باید چندتا از بسته های اضافی و مشکل دار حذف بشه،با این دستور میتوان این مشکل رو حل کرد

۵-حذف نرم افزار

sudo apt-get remove package-name

ممکنه نیاز باشه یک نرم افزاری رو بعد از نصب بخوایم پاک کنیم و با این دستور میتونیم نرم افزار مورد نظر رو حذف کنیم.

۶-حذف کامل نرم افزار از ریشه

sudo apt-get purge package-name

برای پاک کردن کانفیگ و کش و ... به همراه نرم افزار از دستور بالا استفاده کنین.

۷-فیکس کردن

sudo apt-get update --fix-missing

ممکنه در حین آپدیت بسته هایی ناقص دریافت بشه یا درست نصب نشن که با این دستور مشکلات فیکس میشه و بعد از اون میتونین سیستم رو دوباره آپدیت کنین.

۸-لیست کردن سخت افزارهای متصل به درگاه USB

lsusb

 برای مشاهده دستگاههای متصل به درگاه USB‌میتونین از دستور فوق استفاده کنین.ممکنه یک سخت افزاری رو متصل کنین که مشخصاتش نمیدونین چیه و با این دستور میتونین اسم و مشخصات چیپست و... رو بدست بیاریم.

۹-دیدن تمام دستورات تایپ شده

history

 ممکنه نیاز باشه دستوراتی که قبلا تایپ کردیم و یادمون نیست رو دوباره نیاز داشته باشیم و یا برای ایراد یابی نیاز باشه تا بسته هایی که نصب کردیم رو پاک کنیم ولی یادمون نیست چه چیزهایی نصب کردیم و با این دستور لیست کامل دستورات تایپ شده رو میتونیم ببینیم.

۱۰-مشاهده پروسه های در حال اجرا

 top

 هر چند که با برنامه system monitor میشه به صورت گرافیکی پروسه های در حال اجرا رو دید ولی اگه نیازی به محیط گرافیکی ندارین از این دستور میتونین استفاده کنین.

 sudo fdisk -l

با این دستور میتوانید لیست تمام پارتیشن ها،فلش ها و... رو به صورت شاخه ای مشاهده کنین.

منبع : لینوکس برای زندگی